Macedonië 16 t/m 23 juli 2012

"De parel van de Balkan", zo wordt het meer van Ohrid en omgeving ook wel genoemd. De naam "Jersey Shore van de Balkan" zou de plek ook zeker niet zo misstaan maar wie door de facade van uiterlijk vertoon, naaldhakjes, grote zonnebrillen, haargel, ongelimiteerde kiezelstrandjes en strandbarretjes met veel te harde muziek heen kijkt ziet ook een prachtig, typisch Balkanland waar de natuur nog op veel plaatsen floreert. Hoe verder weg bij het meer, hoe beter!

Samen met Shana had ik dit land gekozen om een week door te brengen, het is een goedkope bestemming waar ik nog lekker kon herpen. Ik had maar weinig coördinaten deze keer maar het was weer heerlijk om weer eens exploratief te werk te gaan en zelf leuke plekjes te ontdekken.

16 juli 2012
Om half 2 landden we op de luchthaven van Ohrid, na een korte rit met de bus kwamen we aan in ons hotel in Dolno Kojnsko en namen meteen even een duik in het heldere meer. In de tuin van het hotel meteen al vele muurhagedissen (Podarcis muralis). Aan het eind van de middag zijn we richting Ohrid stad getogen en hebben wat toeristische plekken bezocht die rond deze tijd van de dag altijd zo goed als verlaten zijn, heerlijk! Ook hier weer veel muurhagedissen en ook veel Egeïsche muurhagedissen (Podarcis erhardii) en in de haven van de stad ook veel meerkikkers (Pelophylax ridibundus).

Sveti Panteleimon

17 juli 2012
We hadden vandaag eigenlijk plannen om naar een faunistische hotspot te gaan maar door de vele wind konden er geen bootjes varen en ging de tocht naar het eiland niet door. We maakten snel nieuwe plannen en bezochten een klein kerkje en wat ruïnes ten noorden van Ohrid stad. Het bleek een plekje met divers habitat, het was alleen al erg warm geworden maar evengoed zagen we veel muurhagedissen, Egeïsche muurhagedissen, reuzensmaragdhagedissen (Lacerta trilineata), meerkikkers en er schoot een prachtige Kaspische toornslang (Dolichophis caspius) door het gras die ik na een klein sprintje kon vangen voor wat foto's.

Toen wandelden we terug naar het meer en langs een deels verlaten/vervallen/evengoed bewoonde camping (Sovjet Stijl!) om een ijsje te halen, terug naar Ohrid om even te lunchen.

En toen door naar een eeuwenoud klooster waar een prachtig natuurgebied achter ligt. De bronnen van de Zwarte Drim voorzien het Ohrid meer van water wat via het hoger gelegen Prespameer door het gesteente hier omhoog gestuwd word. In het ijskoude water leefden veel toffe soorten en naast veel dodaarsen (Tachybaptus ruficollis) met jongen en veel bosbeekjuffers (Calopteryx virgo) ook enkele Europese moerasschildpadden (Emys orbicularis) en dobbelsteenslangen (Natrix tessellata).

We hebben nog heerlijk gezwommen, grote zaagbekken (Mergus merganser) zien jagen en dobbelsteenslangen gevangen tot de zon wegzakte achter de Albanese bergen en het tijd werd om wat te eten te zoeken. Met de zon verdween ook de keuze aan eetgelegenheden en werd het een verlaten plekje. Bij TL-licht de meest vettige hamburger ooit gegeten, geserveerd door de meest onvriendelijkste mensen ooit en terug bij het hotel komen bleek ook iets lastiger dan verwacht. Uiteindelijk hebben we een lokale Macedoniër een taxi laten bellen en werden we in het donker opgepikt door een oude, dikke man met vuisten als Griekse landschildpad schildjes en een snor zo dik als een volwassen Eryx opgepikt, achterin de taxi zat nog een hippie/punker (we konden het niet helemaal thuis brengen) en reden we in de Lada Niva over de hobbelige weggetjes naar het hotel.

18 juli 2012
Vandaag konden we wel naar het eiland gaan doordat de wind was gaan liggen en vertrokken we 's morgens vroeg door de bergen naar de andere andere kant van Galicica NP, aan het Prespameer. Onderweg deden we wat stops en zagen we Egeïsche muurhagedissen, reuzensmaragdhagedissen en een huid van een Kaspische toornslang.

Na een lange hobbelige rit kwamen we aan in een dorpje met 5 permanente inwoners en onder de welklinkende klanken van de wielewaal (Oriolus oriolus) stapten we in een bootje om door te varen naar het eiland wat ons hoofddoel zou zijn van vandaag. De omgeving is adembenemend en de hoeveelheid watervogels is bijna niet Europees zo weldadig! Overal aalscholvers (Phalacrocorax carbo), dwergaalscholvers (Microcarbo pygmeus), roze pelikanen (Pelecanus onocrotalus), kroeskoppelikanen (Pelecanus crispus), blauwe reigers (Ardea cinerea), futen (Podiceps cristatus), dodaarsen, kokmeeuwen (Chroicocephalus ridibundus) en rotszwaluwen (Ptyonoprogne rupestris). Aangekomen bij het eiland verdween de faunistische weldaad niet maar ging over in poikilotherm plezier. Letterlijk overal kropen Griekse landschildpadden (Testudo hermanni) en muurhagedissen rond in de schaduw van de Juniperus excelsa bomen. Ook wat slangen betreft was het genieten en zagen we uiteraard de omnipresente dobbelsteenslangen maar ook enkele zandadders (Vipera ammodytes) waarvan ik er één kon vangen, de andere kropen snel weg in de muurtjes van oude ruïnes.

Op de terugweg stopten we nog even bij een klein bronnetje wat ik op de heenweg had gezien en zoals ik stiekem wel verwacht had, geelbuikvuurpadden (Bombina variegata) hadden hier hun residentie in de verder volledig droge bergen. Enkele individuen hadden maar erg weinig geel op de buikjes.

19 juli 2012
Met de taxi ons laten afzetten in een klein bergdorpje om een poel te bezoeken op een soort hoogvlakte die ik via Google Earth had gespot. We liepen in eerste instantie verkeerd maar de vriendelijke Macedonische bevolking wees ons de weg omhoog en stond erop dat we wat van de lokale Rakija zouden drinken als we terug kwamen. Na een steile, warme klim kwamen we aan op de vlakte en werden we omringd door vlinders en sprinkhanen. Dat alleen al was fantastisch om zo'n weelde te zien, iets wat we in Nederland allang kwijt zijn. Ook wat amfireptie betreft was het hier niet saai en zagen we veel muurhagedissen, Egeïsche muurhagedissen, reuzensmaragdhagedissen, Griekse landschildpadden, een dode dobbelsteenslang, en bij de poel heel veel meerkikkers en springkikkers (Rana dalmatina) waarvan prachtig lichtgrijs gekleurd waren. Ook een dwergarend (Hieraaetus pennatus) kwam vlak boven onze hoofden over.

Na een warme dag in de bergen bezochten we nog even een klein strandje naast een plek waarvan ik wist dat er blauwkeelkielhagedissen leefden. Langs de steile kliffen waren veel kleine baaitjes waar blijkbaar mensen graag een beetje aan elkaar friemelen. Ontzettend leuk natuurlijk maar ik had een taak te voltooien hier en klauterde verder. Na een paar uur zoeken helaas geen kielhagedissen gevonden, alleen maar Egeïsche muurhagedissen.

Egeïsche muurhagedis (Podarcis erhardii)

20 juli 2012
Een rustdagje aan het strand bij het hotel met alleen maar muurhagedis en dobbelsteenslang. 's Avonds weer naar Ohrid voor een heerlijk (en goedkoop!) diner. Onze hoofdlampjes hadden we mee want na het invallen van de duisternis liepen we vanuit de stad terug naar het hotel. Al snel zagen we veel meerkikkers en een mooie ringslang (Natrix natrix) en later op de avond ook een prachtige dame gewone pad (Bufo bufo) en na het verstoren van wederom enkele paringsrituelen van toeristen ook nog enkele groene padjes (Bufo viridis). Verder nog een ree, een egeltje en heel mooi de oplichtende oogjes van vliegende mierenleeuwen (Palpares libelluloides).

21 juli 2012
Vandaag een solodagje, ik had wederom via Google Earth wat mooie poelen gevonden, in het Galicica NP waarvan ik hoopte dat er Macedonische kamsalamanders zouden leven. Shana had geen zin om te wandelen en bleef bij het strand. Ik liet me door en taxi afzetten op 1400m hoogte en hevig teleurgesteld door de afwezigheid van de enorme mensenmassa die de folder mij beloofde wandelde ik richting de plek. Na 2,5 uur wandelen in de volle zon kwam ik aan bij de eerste poel die ik had gezien en zag al snel vele larven van Macedonische kamsalamanders (Triturus macedonicus) en veel juveniele boomkikkers (Hyla arborea) in het ondiepe water van de uitdrogende poel. Verder in de omgeving van de poel nog muurhagedis en springkikker en vond ik sporen van o.a. gemzen (Rupicabra rupicabra) en sporen van een lynx (Lynx lynx).

Poel nummer 2 stond eveneens bijna droog en bevatte geen amfibieën. Een grot in de buurt bevatte wel water maar ik kon er niet in door een groot metalen hekwerk. Toen begon mijn epische terugtocht, het was 40 graden, mijn water had ik bijna volledig gebruikt voor het fotografeer-cuvet en ik had nog ruim 12 km te gaan voor ik weer terug bij het hotel was. De wandeling bleek erg steil en over puinhellingen waarbij vallen en glijden gewoon een andere manier van voortbewegen bleek te zijn. Mijn dorst kon ik gelukkig voor een piepklein deel lessen met de pruimenbomen die hier bijna overal groeien maar toch werd het een pittig tochtje waarbij ik sommige stukken naar beneden heb gerend omdat dat sneller bleek te zijn dan wandelen en afremmen. Volledig uitgeput en voldaan toog ik me aan de bar van het hotel en dronk zo'n 2 liter vocht weg waarna ik nog even fantastisch heb gezwommen. Een zalige pizza in Ohrid stad maakte de dag compleet.

22 juli 2012
Een rust dagje aan het strand met de gebruikelijke muurhagedissen.

23 juli 2012
En alweer naar huis! Macedonië is een erg tof land met natuur om iedere hoek hoewel ik wel voorspel dat het snel bergafwaarts zal gaan. Nieuwe hotels worden bijgebouwd en zo'n beetje de hele oever van het meer word in gebruik genomen als strand en de waardevolle rietkragen gekapt. De bevolking is zeer vriendelijk hoewel in de meer toeristische plekken dat ook aan het verdwijnen is. Buiten dat maakt de prijs van bier (€0,50), sigaretten (€1,30) en pizza (€3,-) heel veel goed!

Soorten
Macedonische kamsalamander (Triturus macedonicus) larvae
Gewone pad (Bufo bufo)
Groene pad (Bufo viridis)
Geelbuikvuurpad (Bombina variegata)
Meerkikker (Pelophylax ridibundus)
Boomkikker (Hyla arborea)
Springkikker (Rana dalmatina)
Griekse landschildpad (Testudo hermanni)
Europese moerasschildpad (Emys orbicularis)
Reuzensmaragdhagedis (Lacerta trilineata)
Egeïsche muurhagedis (Podarcis erhardii)
Muurhagedis (Podarcis muralis)
Kaspische toornslang (Dolichophis caspius)