Menorca 24 t/m 31 oktober 2010

Mijn originele plan voor het najaar van 2010 was om terug te gaan naar de Peloponnesos. De Hylawerkgroep had echter een reisje in de planning staan naar Menorca, het eiland waar ik al kom sinds ik nog een kleine jongen was. Ik had op het eiland echter een aantal soorten gemist en één soort nog nooit eerder gezien; de Algerijnse valse gladde slang (Macroprotodon cucullatus). De laatste soort was ook de doelsoort voor de anderen die er al eerder op Mallorca naar gezocht hadden en toen niets gevonden hadden behalve een dood dier. Zo reisde ik dus weer naar het prachtige eiland Menorca samen met de Hylawerkgroep (Jeroen, Jan, Peter, Anniek, Gijs) uit België, Matt Wilson uit Engeland en Leonard Zammit uit Malta.

24 oktober 2010
Na een voorspoedige maar erg vroege vlucht kwamen we aan op het eiland, na het ophalen van de huurauto vertrokken we naar Cala Galdana waar ons hotel zich bevond. Na het uitladen van onze koffers begon onze eerste zoektocht langs de weg naar Cala Galdana waar we als spoedig ruinehagedis (Podarcis siculus), muurgekko (Tarentola mauritanica) en Griekse landschildpadden (Testudo hermanni) konden vinden.

Daarna vertrokken we weer naar het vliegveld om Matt op te halen die inmiddels ook was geland. Na het ophalen van Matt was de groep compleet en deden we meteen een volgende zoekstop aan in de omgeving van het vliegveld. Daar vonden Gijs en Peter al snel een trapslang (Rhinechis scalaris) en de eerste 2 Algerijnse valse gladde slangen (Macroprotodon cucullatus), een volwassen en een juveniel dier. Ook zagen we hier ruinehagedissen (Podarcis siculus).

De volgende zoekstop was een groot wetland gebied achter de mooie kustduinen van de zuidkust van het eiland, een vindplaats voor mediterrane boomkikker (Hyla meridionalis) en de schildpad soorten. Na aankomst duurde het welgeteld 1 min. voor de eerste boomkikker was gevonden en stonden we allen versteld van hoe makkelijk het ons afging om soorten te vinden op dit eiland. Ook konden we op deze plek nog ruinehagedis (Podarcis siculus) en Griekse landschildpad (Testudo hermanni) zien.

's Avonds zijn Jeroen, Matt en ik een nabij gelegen kloof ingewandeld waar we naast heel veel bladeren die op groene padden leken, nog meer boomkikkers (Hyla meridionalis) zagen en ook beide gekko soorten konden zien, zowel muurgekko (Tarentola mauritanica) als Turkse huisgekko (Hemidactylus turcicus).

25 oktober 2010
Een bewolkte dag met af en toe lichte regen, hoe dan ook gingen we op pad naar een groeve in het westen van het eiland. In de groeve konden we de volgende soorten vinden: muurgekko (Tarentola mauritanica), Turkse huisgekko (Hemidactylus turcicus), Algerijnse valse gladde slang (Macroprotodon cucullatus), brilhagedis (Scelarcis perspicilliata) en groene pad (Bufo viridis).

Daarna nog wat wetland gebieden aangedaan in de regen, afgezien van veel vogels en een adderringslang (Natrix maura) die gevonden werd door Matt niets gezien. 's Avonds zijn we weer de kloof vlakbij het hotel ingegaan maar behalve boomkikkers (Hyla meridionalis) was het geen drukke avond qua waarnemingen.

26 oktober 2010
's Ochtends vroeg stond een prachtige kloof in het zuiden van het eiland op ons te wachten. Deze kloof loopt vanuit het binnenland richting het strand/de kust en voor de kust van deze kloof konden we een klein eilandje zien liggen waar Balearenhagedis (Podarcis lilfordi) op te vinden is. Het ging echter niet lukken om daar te komen maar gelukkig was de kloof alleen ook al meer dan de moeite waard. Naast muurgekko's (Tarentola mauritanica) vonden we hier nog een Algerijnse valse gladde slang (Macroprotodon cucullatus) en de inheemse Balearenschorpioen (Euscorpius balearicus).

Bij een zoektocht langs de weg konden we muurgekko (Tarentola mauritanica) vinden terwijl we bij een zoektocht in de bossen van Sa Roca ook nog 3 Turkse huisgekko's (Hemidactylus turcicus) vonden samen met een DOR Griekse landschildpad (Testudo hermanni).

Tegen de avond bezochten we weer een wetland gebied waar we mediterrane boomkikker (Hyla meridionalis) en adderringslang (Natrix maura) vonden.

27 oktober 2010
De zon scheen vandaag en met dit prachtige weer besloten we naar een eveneens prachtige plek te gaan. De plek waar ik in 2007 zoveel (tamme!) Europese moerasschildpadden (Emys orbicularis) op de foto heb kunnen zetten. Na al gauw muurgekko (Tarentola mauritanica) en ruïnehagedis (Podarcis siculus) gevonden te hebben kwamen we aan bij het meertje. Tot mijn grote schrik geen moerasschildpad te bekennen, na wat verder zoeken zagen we de oorzaak, roodwangschildpadden (Trachemys scripta elegans). Voor mij was dat een grote schok, voorgaande jaren heb ik zo genoten van deze plek en dat wordt nu toch deels teniet gedaan door een invasieve exoot. Na verder speuren konden we nog Griekse landschildpad (Testudo hermanni) zien en kon ik een prachtige grote trapslang (Rhinechis scalaris) vinden die zich hier aan het zonnen was tussen vegetatie.

Daarna met een lege maag door naar Ciutadella, een mooie stad waar naast brilhagedissen (Scelarcis perspicillata) ook eetgelegenheden te vinden zijn, een goede combi!

Na wat gegeten te hebben weer door naar een wetland gebied in de hoop Europese moerasschildpad (Emys orbicularis) op de foto te zetten. Hoewel dat laatste niet is gelukt konden Jeroen en ik wel beide een individu zien zwemmen. Naast de schildpadjes zagen we ook hier adderringslang (Natrix maura), trapslang (Rhinechis scalaris), Algerijnse valse gladde slang (Macroprotodon cucullatus) en boomkikkers (Hyla meridionalis).

28 oktober 2010
De hele dag heen en weer gereden in de hoop ergens iemand met een boot te vinden die bereid was ons naar een van de kleine onbewoonde eilandjes voor de kust te brengen waarop Balearenhagedis (Podarcis lilfordi) leeft. Hoe makkelijk dat was in 2007, zo moeilijk was dat nu. Pas aan het einde van de dag hadden we beet, in Addaia vonden we twee vriendelijke Menorcanen die het niet erg vonden om ons de volgende dag naar Illa de Grande Addaia te brengen, een eiland waarvan we wisten dat er Balearenhagedissen op te vinden zijn. Sterker nog, ze wezen ons op een ander eiland, zo'n 10/20 meter uit de kust waar je praktisch naar toe kan lopen door het ondiepe water. Het leek ons stug dat de hagedissen daarop Balearenhagedissen waren, zo dichtbij het vasteland zullen het wel ruinehagedissen zijn, hoe dan ook, we besloten te kijken. De mannen vaarden ons erheen en al na 5 min. op dit piepkleine eilandje zagen we de eerste hagedissen, Balearenhagedissen (Podarcis lilfordi)! Erg bizar om ze zo dicht bij het vasteland van Menorca te zien, meestal is een lilfordi ervaring er een van complete isolatie.

29 oktober 2010
Weer terug naar de haven en de mannen stonden al klaar om ons naar het onbewoonde eilandje Illa de Grande Addaie te brengen. Eenmaal aan wal daar spraken we een tijd af wanneer ze ons op zouden pikken em kon het speuren beginnen. Al snel zagen we de eerste Balearenhagedissen (Podarcis lilfordi ssp. addaiae) en zelfs drie individuen van een zeldzame ondersoort van de Turkse huisgekko (Hemidactylus turcicus ssp. spinalis).

De Addaia eilandjes

Na deze geweldige ervaring besloten we naar een kustduinen gebied te gaan in het noorden van het eiland. In dit prachtige gebied konden we verschillende soorten vinden; mediterrane boomkikker (Hyla meridionalis), ruinehagedis (Podarcis siculus), Griekse landschildpad (Testudo hermanni), Europese moerasschildpad (Emys orbicularis), adderringslang (Natrix maura) en wederom Algerijnse valse gladde slang (Macroprotodon cucullatus).

Tegen de avond deden we nog een laatste zoekstop voor het diner en dat was wederom succesvol. Mediterrane boomkikker (Hyla meridionalis), DOR Europese moerasschildpad (Emys orbicularis), muurgekko (Tarentola mauritanica), adderringslang (Natrix maura), Algerijnse valse gladde slang (Macroprotodon cucullatus) en trapslang (Rhinechis scalaris). Na het diner besloten Jeroen, Matt en ik het bruisende nachtleven van Ciutadella in te gaan en lagen we half 6 weer in ons bed na een leuke avond.

30 oktober 2010
Nadat we Leonard af hadden gezet op het vliegveld reden we van Oost naar West en na een rit van drie kwartier kwamen we aan bij de eerste zoekstop van vandaag, de vuurtoren van Cap d'Artrutx. We zagen daar al snel enkele brilhagedissen (Scelarcis perspicilliata) waaronder een dier met een afwijkende, lichte tekening.

Hierna reden we door naar Barranc d'Algendar, een prachtige kloof die het hele jaar door water houd. Hier vonden we muurgekko (Tarentola mauritanica), trapslang (Rhinechis scalaris) en de laatste Algerijnse valse gladde slang (Macroprotodon cucullatus) van deze trip.

31 oktober 2010
Terug naar huis. Het eiland trakteerde ons nog op een weldadige stortbui voor we vertrokken zodat de straten in rivieren veranderden.

We konden allen terugkijken op een geslaagde reis naar een bestemming met niet veel soorten maar wel in leuke aantallen, een reis met goed gezelschap en voor mij ook een reis vol herkenning en bezoeken van bekende plekken. Ik heb er weer van genoten!

Soorten
Groene pad (Bufo viridis ssp. balearicus)
Mediterrane boomkikker (Hyla meridionalis)
Griekse landschildpad (Testudo hermanni)
Europese moerasschildpad (Emys orbicularis)
Roodwangschildpad (Trachemys scripta ssp. elegans)
Muurgekko (Tarentola mauritanica)
Turkse huisgekko (Hemidactylus turcicus incl. ssp. spinalis)
Ruïnehagedis (Podarcis siculus)
Balearenhagedis (Podarcis lilfordi ssp. addaiae)
Brilhagedis (Scelarcis perspicilliata)
Algerijnse valse gladde slang (Macroprotodon cucullatus)