Karpathos 2 t/m 7 januari 2012

Een wintertrip naar Karpathos is iets wat ik al lange tijd in gedachten had om te ondernemen vanwege de endemische Egeische landsalamander. Deze bijzondere beestjes zijn echter alleen in de wintermaanden aan de oppervlakte te vinden (en dan vaak in grote aantallen!) en de reis naar Karpathos is dan wat lastiger en ook een stuk duurder. Hoe dan ook, deze winter heb ik de knoop doorgehakt en mede salamandergekken Thomas Reich, Laura Tiemann en Gert Jan Verspui meegevraagd die allen meteen positief reageerden.

2 januari 2012
Gert Jan en ik spraken af op Schiphol vanwaar ons vliegtuig in de middag vertrok richting Athene, na een ontspannen vlucht kwamen we aan en wandelden meteen richting het Sofitel Hotel om daar de nacht door te brengen, pas de volgende ochtend zou onze vlucht vertrekken. We namen een biertje en maakten een spandoek voor de andere reisgenoten die spoedig na ons zouden arriveren.

3 januari 2012
Om 9:20 vertrok onze vlucht richting Karpathos in een klein vliegtuigje.

V.l.n.r. Ik, Thomas Reich, Laura Tiemann en GertJan Verspui

Na een voorspoedige vlucht en een fantastisch uitzicht over de Griekse eilanden kwamen we aan op Karpathos, de bagage was er al dus we konden meteen onze huurauto ophalen, boodschappen doen, inchecken in ons hotel in Pigadia en gaan herpen. De eerste zoekstop was onderweg naar Myrtonas, de eerste amfirepties die we vonden waren naaktvingergekko's (Mediodactylus kotschyi) en had ik de eer om de eerste Egeische landsalamander (Lyciasalamandra helverseni) te vinden. Bij het plaatsje Spoa vonden we er nog eens 12 waaronder een opmerkelijk gekleurd individu.

Naaktvingergekko (Mediodactylus kotschyi)

Toen viel de duisternis in en reden we langs de prachtige kustweg terug naar Pigadia om de verbrande energievoorraden weer aan te vullen.

4 januari 2012
Op naar het noorden van het eiland, op zoek naar de ernstig bedreigde Karpathosmeerkikker (Pelophylax bedriagae s.l.), voorheen een eigen soort Pelophylax cerigensis. De Nederlandse naam is ongelukkig gekozen gezien de prachtige grijze springers alleen in en nabij stromend water leven, de naam Karpathosbeekkikker zou hier dan ook beter op z'n plaats zijn. Hoe dan ook, we vonden al snel de vallei waar de kikkers leven, dit schijnt tevens de enige plek te zijn waar de kikkers voorkomen op het eiland. Het duurde niet lang voor ik de eerste kikker vond waarna we al snel meerkikkers vonden. Totaal vonden we 15 kikkers variërend van juvenieltjes tot een kikker met een lengte van 64 mm.

Na deze succesvolle zoekstop reden we verder over de onverharde wegen, langs steile ravijnen verder naar een plek waar ongevlekte Egeische landsalamanders gevonden kunnen worden. Het duurde niet lang voor Thomas de eerste 4 vond, allemaal onder 1 steen. In totaal vonden we 30 salamanders op deze plek, samen met een Europese Tjitjak (Hemidactylus turcicus), veel naaktvingergekko's (Mediodactylus kotschyi) en een drietal slangenoogskinks (Ablepharus kitaibelii).

Egeïsche landsalamander (Lyciasalamandra helverseni) vrouwtje

Na een hobbelige en bochtige rit terug naar Pigadia aten we weer bij ons vaste restaurant (goed voer voor een geweldige prijs) en na een klein airhockey tournament namen we nog een Mythos voor we weer een koude nacht tegemoed gingen in ons hotel.

5 januari 2012
Weer naar het noorden van het eiland om weer op zoek te gaan naar nog meer Egeische landsalamanders en stiekem hoopten we ook op een parelskink. De eerste stop na een flinke regenbui was het prachtige bergdorp Olympos, gesitueerd op een hoge bergkam met uitzicht op de Egeische zee. In deze tijd van het jaar wordt het dorp alleen bevolkt door de bewoners van het dorp die in klederdracht rondlopen. Geweldig om rond de middeleeuwse kerk en door het hele dorp salamanders te vinden.

Daarna doorgereden naar een nog noordelijker gelegen locatie, ongelovelijk hoeveel Egeïsche landsalamanders (Lyciasalamandra helverseni) in dit barre, ogenschijnlijk salamander onvriendelijke landschap leven. We konden op het kleine stukje wat we hebben afgezocht al 55 (!) beestjes vinden naast enkele naaktvingergekko's (Mediodactylus kotschyi).

Uitzicht op Olympos terwijl de zon in zee zakt.

Cheeseburgers en bier sloten de dag weer af evenals een aantal potjes airhockey.

6 januari 2012
Tij om weer naar huis te gaan, Laura en Thomas vlogen via Rhodos en moesten eerder dan Gert Jan en ik op het vliegveld zijn. We hadden evengoed nog wat tijd om wat rond te neuzen op het eiland en bezochten wat strandjes en hebben een vergeefse poging gedaan salamanders te vinden rond Pigadia zelf. Uiteindelijk werd het toch tijd te vertrekken en zwaaiden we Laura en Thomas uit. Gert Jan en ik zochten nog wat rond het vliegveld waar we naaktvingergekko's (Mediodactylus kotschyi) en een dode Kaspische toornslang (Dolichophis caspius) vonden.

Naaktvingergekko (Mediodactylus kotschyi)

Toen begon het te stormen en te regenen. Onze vlucht naar Athene werd uitgesteld, we kregen te horen dat alle vluchten van/naar Griekse eilanden geancelled waren wegens noodweer. Dat is balen! Na wat angstige uurtjes kwam ons vliegtuig toch aan om ons naar Athene te brengen. Later hoorden we dat Karpathos het enige eiland was vanwaar nog vluchten vertrokken.

We huurden snel een auto, aten wat in het dorp Spata en net buiten Athene deden we nog wat exploratie waarbij we een meerkikker (Pelophylax ridibundus) en een tweetal groene padden (Bufo viridis) konden vinden.

Daarna gingen we de stad in om de Acropolis te bekijken en het nachtleven van het befaamde Gazi in te duiken. 5 uur lagen we in ons bedje (de huurauto).

7 januari 2012
10:40 het vliegtuig terug naar huis.

Soorten
Karpathos
Egeische landsalamander (Lyciasalamandra helverseni) 116 individuals
Karpathos meerkikker (Pelophylax bedriagae s.l.)
Naaktvingergekko (Mediodactylus kotschyi oertzeni)
Europese tjitjak (Hemidactylus turcicus)
Slangenoogskink (Ablepharus kitaibelii fabichi)
Kaspische toornslang (Dolichophis caspius) dor

Athene
Groene pad (Bufo viridis)