Kreta 13 t/m 20 augustus 2012

Een weekje op het droge en hete Kreta was wat herpen betreft erg lastig maar verrassend genoeg erg belonend. Samen met Shana heb ik vooral vakantie gevierd, op het strand gelegen, gelezen, gesnorkeld en gezwommen. Hier en daar heb ik nog wel wat geherpt want het grootste Griekse eiland herbergt een tweetal endemen waarvan ik er één al eens eerder had gezien toen ik als kleine jongen het eiland bezocht en een andere endeem die ik nog nooit had gezien. Die bleken gelukkig beide snel te vinden.

13 augustus 2012
Laat ik eens niet beginnen met een pleidooi over mijn haat tegenover huilende kinderen of vliegen maar eens zonder een dergelijk litanie te beginnen. We hadden een late vlucht en kwamen pas rond middernacht aan. Een toffe eerste vakantiedag dus (wel betalen, thuis doorbrengen) en na een Mythos en de eerste Europese tjitjaks (Hemidactylus turcicus) gingen we naar bed.

14 augustus 2012
Ontbijt en fietsen huren en op naar het enige natuurlijke zoetwatermeer van het eiland, het Kournas meer. Onderweg kwamen we langs een beekje met de eerste Balkanbeekschildpadden (Mauremys rivulata). Bij het meer aangekomen begon ik meteen de oever af te speuren naar de endemische kikkersoort van het eiland. Nog half slaperig schoot de eerste dobbelsteenslang (Natrix tessellata) tussen mijn benen door. Ik zocht verder. Een tweede schoot weg. Ik besloot wat alerter te reageren en bij de derde slang die weg zwom dook ik het water in en ving een prachtige melanistische dobbelsteenslang. Andere soorten die we bij het meer zagen waren balkanbeekschildpadden, roodwangschildpadden (Trachemys scripta elegans), Europese tjitjaks, reuzensmaragdhagedissen (Lacerta trilineata), Kreta muurhagedissen (Podarcis cretensis) en ook heel veel juveniele Kretenzische meerkikkers (Pelophylax cretensis) en alleen in de avond konden we een adult dier vinden. Verder in dit prachtige gebied nog een kwak (Nycticorax nycticorax), buizerds (Buteo buteo), dodaarzen (Tachibaptus ruficollis), raven (Corvus corax), zoetwaterkrabben en garnaaltjes, en grote scholen goudvissen (Carassius auratus).

Ook hebben we 's avonds nog op een gekende plek gezocht naar katslangen maar de plek bleek overwoekerd te zijn met distels en andere nare planten naast het feit dat er veel honden rondliepen. Geen katslang vandaag dus.

15 augustus 2012
Dagje strand gedaan bij onze thuisbasis Georgioupoli. Na een verfrissende duik in het water met een omgekeerde thermocline (veel ijskoud bronwater stroomt hier de zee in wat op het warme zoute water drijft) nam ik een kijkje bij een gebied dat er wel veelbelovend uitzag. Al snel zag ik veel Balkanbeekschildpadden, enkele juveniele Kreta muurhagedissen en een pijlsnelle Balkantoornslang (Hierophis gemonensis) die ik helaas niet te pakken kreeg. Daarna liep ik door naar het brongebied van de Almiros rivier. In het ijskoude water helaas geen amfibieën maar wel veel juffers en libellen waaronder deze purperlibel (Trithemis annulata) en beekoeverlibel (Orthetrum coerulescens).

Bronnen van de Almiros

Nog wat geluierd op het strand daarna en toen de zon begon te zakken wat foto's proberen te maken van de megaschuwe Kreta muurhagedissen.

Na een heerlijke cheeseburger zijn we gaan wachten tot de zon onder ging. Ik had een mooi plekje gezien waarvan ik dacht dat er wel katslangen zouden kunnen leven. Op het strand er naar toe zag Shana een mooi vrouwtje groene pad (Bufo viridis) lopen, een goed begin!

We zagen daarna al snel heel veel Europese tjitjaks en na een tijdje zoeken zag ik over de rotsen iets kruipen, een prachtige katslang (Telescopus fallax pallidus), een ondersoort die alleen op Kreta en naburige eilanden leeft. Fantastisch en zeker het hoogtepunt van de week!

Katslang (Telescopus fallax pallidus)

Na deze megatoffe vondst liepen we terug de bewoonde wereld in en na wat Mythos weer naar bed.

16 augustus 2012
Veel gelezen en gezwommen op deze hete dag, aan het eind van de middag wat kustduintjes doorkruisd en alleen enkele reuzensmaragdhagedissen en parelskinks (Chalcides ocellatus) gezien. Na alweer een heerlijk avondmaal (Cheeseburger) besloten we nog even een kijkje te nemen bij een moerasgebiedje in de buurt. Onderweg daar naar toe kwamen we langs een vervallen appartementencomplex/hotel aan een weg met verder alleen een enkele boerderij. Ik hoorde een welbekend roepje wat mij erg blij maakte en net toen ik over het hek wilde klimmen zag ik licht branden. Ik besloot toch maar even netjes te vragen aan de mensen of ik even mocht kijken en hoewel het gezin wat in het immense pand woonde mij in eerste instantie wat vreemd aankeek vonden ze het goed en mocht ik in hun tuin kijken. Ze hadden net gesproeid in hun tuin en de de lokale boomkikkers (Hyla arborea) vonden dat megaleuk en kwaakten er op los. Het gezin had ondertussen de grootste lol om de 2 meter lange Hollander die op zijn buik in het gras van hun tuin lag te fotograferen.

17 augustus 2012
Eerst met de taxi naar de Petrés kloof, terwijl Shana op het strand bleef klom ik over de afzetting en begon aan de wandeling de kloof in. Al snel zag ik beide endemische soorten en enkele reuzensmaragdhagedissen. Ook een enkele dobbelsteenslang en wat balkanbeekschildpadden. In het heldere stromende water van de kloof ook veel zoetwaterkrabben en een grote graskarper. In de lucht enkele buizerds, een vale gier (Gyps fulvus) en wederom heel veel libellen en juffers waaronder een endemische ondersoort van de weidebeekjuffer (Calopteryx splendens cretensis).

Daarna met een taxi naar het bergdorpje Argiropoulis, het leek ons erg mooi met de vele watervalletjes die door het dorpje stromen maar waren al snel gedesillusioneerd door de overdaad aan toeristen. Wel enkele Kreta muurhagedissen hier en na een hopeloze poging de megasnelle beestjes op de foto te zetten waren we snel weer weg. Liftend terug naar Georgioupoli en met succes, een stel Italianen zette ons hier af. Nog even snel een duik in zee en de kustduintjes in om parelskinks te fotograferen.

18 augustus 2012
Met de fiets naar het Kournas meer en veelal dezelfde soorten gezien als tijdens ons vorige bezoek. Terwijl Shana en ik het meer overzwommen, zwom ons een klein kopje tegemoet, een dobbelsteenslang zwom recht op ons af en passeerde ons zonder angstig weg te duiken.

Na het zakken van de zon de bergen in gefietst naar het oude dorp Kournas.

Kournas in de schemering

En na een diner nog even op zoek geweest naar de endemische kikker van het eiland. Heerlijk om midden in de nacht de moerassige gedeeltes van het meer te verkennen, tot je middel in het water, muggen inhalerend, schepnet in de hand en terwijl er gigantische palingen langs je heen zwemmen op kikkerjacht te gaan.

19 augustus 2012
Een winderige dag en na een strand bezoek en de golven trotserend naar het kerkje van Agios Nikolaos bezocht te hebben zijn we wezen wandelen in de omgeving van Exopoli en Kalamitsi Amigdali. Na een lange, hete wandeling kwamen we aan in een klein dorpje en volkomen onverwacht was daar een verlaten bar met zwembad boven op de berg. Erg welkom! De eigenaar gaf ons ook nog eens een lift terug naar Georgioupoli, helemaal mooi.

20 augustus 2012
Eerst strand en toen weer naar huis om vervolgens om half 3 te gaan slapen. De keuze voor Georgioupoli bleek een goede, zelfs in het hoogseizoen was het hier nog betrekkelijk rustig en de omgeving bied een rijke verscheidenheid aan habitats en herpetofauna. We hebben ons prima vermaakt hier!

Soorten
Groene pad (Bufo viridis)
Oostelijke boomkikker (Hyla arborea)
Kretenzische meerkikker (Pelophylax cretensis)
Balkanbeekschildpad (Mauremys rivulata)
Roodwangschildpad (Trachemys scripta elegans)
Europese tjitjak (Hemidactylus turcicus)
Parelskink (Chalcides ocellatus)
Reuzensmaragdhagedis (Lacerta trilineata)
Kreta muurhagedis (Podarcis cretensis)
Balkantoornslang (Hierophis gemonensis)
Dobbelsteenslang (Natrix tesselata)
Katslang (Telescopus fallax pallidus)

Met dank aan Peter Oefinger en Jeroen Speybroeck.