Limnos van 6 t/m 9 mei 2010

Van 6 mei tot en met 9 mei was ik op het Griekse eiland Limnos, een eiland van eindeloze zeeën van gras en bloemen, een eiland waar toerisme geen voet aan wal heeft en een eiland waar het voor de herpetofiel hard werken is. Toch konden we hier leuke dieren vinden en zelfs bijna alle soorten van het eiland.

6 mei 2010
Onze dag begon bij de kustduinen waar ook een groot zoetwatermeer is en vele stroompjes en grachtjes. Veel water en veel vogels, en ook enkele reptielen en amfibieën konden we hier vinden: Europese tjitjak (Hemidactylus turcicus), slangenooghagedis (Ophisops elegans), scheltopusik (Pseudopus apodus), ringslang (Natrix natrix) dor, groene pad (Bufo viridis), meerkikker (Pelophylax bedriagae) en enkele Moorse landschildpadden (Testudo graeca).

Daarna zochten we in een plekje dichter bij onze thuisbasis Plaka. Hier vonden we de eerste levende slangen; oostelijke hagedisslang (Malpolon insignitus) en slanke toornslang (Platyceps najadum). Opvallend is dat de laatste weinig oogvlekken heeft in vergelijking tot dieren van andere locaties. Verder hier nog een mooi groen padje (Bufo viridis) en een prachtige kameelspin (Solifugidae spec.).
Daarna terug een hapje eten in een heerlijk restaurant in Plaka, nergens in Griekenland zo lekker gegeten! Na volledig opgeladen te zijn deden we een nachtzoektocht in het gebied van de ochtend. Het was erg verrassend want vele Syrische knoflookpadden (Pelobates syriacus) zaten op de weg en zo ook enkele egeltjes (Erinaceus concolor).

7 mei 2010
Een rit naar het westen van het eiland leverde een zoektocht op, op twee verschillende plaatsen waar we de volgende soorten vonden: meerkikker (Pelophylax bedriagae), Moorse landschildpad (Testudo graeca), slangenooghagedis (Ophisops elegans), scheltopusik (Pseudopus apodus) en Kaspische toornslang (Dolichophis caspius).

Niet een heel erg productieve dag en tijdens een laatste stop onderweg naar huis werd er toch weer een verrassende ontdekking gedaan. Illias zag een hele dikke slang liggen en herkende het patroon van een zandboa (Eryx jaculus), het dier was inmens dik en werd op ongeveer 1,5 meter geschat. Na vangst bleek het om een erg voldane zandboa te gaan die net een prooi had gepakt! Evengoed een indrukwekkend dier van net geen 80 cm lang. Hierna vond ik nog een tweede halfwas exemplaar en konden mooie foto's gemaakt worden.

's Avonds weer een zoektocht voor Syrische knoflookpadden (Pelobates fuscus) en ondanks het winderige en ook vrij frisse weer lieten ze zich weer goed zien samen met de ook aanwezige groene padden (Bufo viridis).

8 mei 2010

Thomas was erg vroeg opgestaan en had een erg gave plek gevonden waar hij veel leuke reptielen had waargenomen, we besloten hier de volgende dag allemaal heen te gaan, nu gingen we eerst naar de kustduinen. In de kustduinen konden we 's morgens weer goed de knoflookpadden fotograveren, het zijn bijzonder fotogenieke diertjes die me erg charmeren met hun bolle oogjes en uitstekende graafkwaliteiten.

De rest van de dag verschillende plekken bezocht maar alleen groene padden (Bufo viridis), slangenooghagedissen (Ophisops elegans), (veel!) scheltopusiks (Pseudopus apodus) en meerkikkers (Pelophylax bedriagae).

9 mei 2010
We stonden vroeg op om met z'n allen de heuvel te bezoeken waar Thomas de voorgaande dag was geweest. Al snel aangekomen zagen we waarom hij zo enthousiast was, erg veel naaktvingergekko's (Mediodactylus kotschyi) zonnend op de muurtjes. Terwijl de anderen verder zochten besloot ik de diertjes te observeren. Zittend op een grote steen kon ik de diertjes goed zien en ook hun geluiden horen. Ook kwamen er nog andere dieren voorbij zoals Moorse landschildpad (Testudo graeca), scheltopusik (Pseudopus apodus) en slangenooghagedis (Ophisops elegans) terwijl de meerkikkers in de verte erop los kwaakten.

Mijn sigaretjes waren op en geen dorp te bekennen, gelukkig hielp de aardige imker Kristos me uit de brand en na samen een sigaretje te hebben gerookt kwamen ook Thomas, Illias en Matt erbij en liet de imker ons zijn bijen zien.
Na afscheid genomen te hebben reden we door naar een groot wetland, naast een indrukwekkende verscheidenheid aan vogels vonden we een put vol met Syrische knoflookpad (Pelobates syriacus) larven, ontzettend veel juveniele groene padjes (Bufo viridis) en twee volgegeten juveniele ringslangetjes (Natrix natrix).
Ook vond ik nog een dode flamingo (Phoenicopterus roseus). Na dit mooie gebied liet Illias ons een gigantsich leegstaand hotel/appartementencomplex zien. Ontzettend groot en mooi maar helemaal verlaten. De kelders gingen meerdere verdiepingen diep en herbergden vleermuizen.
Op de terugweg naar ons hotel nog een mooie ringslang (Natrix natrix) zonnend op de weg.

Daarna was de tijd aangebroken om de koffers te pakken en 's avonds de veerboot te nemen richting Thessaloniki, richting huis. We konden allemaal terugkijken op een geweldige reis samen vol prachtige natuur en zeer veel mooie waarnemingen.

Soorten
Groene pad (Bufo viridis)
Syrische knoflookpad (Pelobates syriacus)
Meerkikker (Pelophylax bedriagae(?))
Balkanbeekschildpad (Mauremys rivulata)
Moorse landschildpad (Testudo graeca)
Europese tjitjak (Hemidactylus tucicus)
Naaktvingergekko (Mediodactylus kotschyi)
Slangenooghagedis (Ophisops elegans)
Scheltopusik (Pseudopus apodus)
Zandboa (Eryx jaculus)
Oostelijke hagedisslang (Malpolon insignitus)
Kaspische toornslang (Dolichophis caspius)
Slanke toornslang (Platyceps najadum)