Malta 13 t/m 23 augustus 2010

Samen met Shana zocht ik nog een leuke bestemming om onze zomervakantie door te brengen. Ik zocht vooral een eiland met niet al te veel soorten reptielen en amfibieën zodat ik niet veel in de verleiding zou komen om alsnog alle soorten te zien, maar wel een plek waar nog wat nieuwe soorten te ontdekken zijn voor mij. Al snel kwam ik uit op Malta, een eiland met een klein en overzichtelijk soortenlijstje met een endemische hagedissoort en een slangsoort die binnen Europa alleen hier gevonden kan worden. Het bleek een goede keuze, Op Malta konden we de perfecte balans vinden tussen leuke soorten zien en heerlijk ontspannen (bijkomen van de Eurotour) op het strand.

13 augustus 2010
Vroeg opstaan! We hadden een vroege vlucht waardoor we ook al snel op Malta aankwamen. Na aankomst in ons hotel in Mellieha deden we al snel een klein rondje door het stadje en konden al snel een grote zonnende parelskink (Chalcides ocellatus) ontdekken langs de (drukke!) weg en verschillende kameleons (Chamaeleo chamaeleon) op een braakliggend stukje land tussen de huizen in. Tegen de avond zochten we een plekje om te eten en zagen we al verschillende Maltese muurhagedissen (Podarcis filfolensis) rennen over de stoep achter het strand. Na een avondlijk zoektochtje langs Ghadira NP zagen we twee huiden van geelgroene toornslang (Hierophis viridiflavus) en een jong egeltje (Atelerix algirus) wat de weg over stak. Een succesvolle eerste dag!

14 augustus 2010
Een dagje aan het strand gelegen, weer konden we de vele Maltese muurhagedissen (Podarcis filfolensis) zien rennen over de stoep, vooral juvenielen. Interessant om te zien was dat de dieren hun staart rechtop zetten als ze zich bedreigd voelden. In de namiddag gegeten aan het strand en daarna gewandeld naar the St. Agatha's Tower, een grote rode toren op de Marfa Ridge. Een prachtige zonsondergang onder het genot van een glaasje Maltese witte wijn waarna we op zoek gingen naar nachtelijk reptielenleven. Al snel vonden we rond de toren Muurgekko's (Tarentola mauritanica) en Turkse huisgekko's (Hemidactylus turcicus) en zelfs een slapende kameleon (Chamaeleo chamaeleon) hoog in een boom.

15 augustus 2010
Dagje ontspannen aan het dakzwembad van het hotel, uiteraard kon ik niet stil zitten en ben even langs de zuidelijke rand van Melieha gelopen, enkele kameleons (Chamaeleo chamaeleon) dor en wat vliegensvlugge parelskinken (Chalcides ocellatus).

16 augustus 2010
Een dagje naar Comino geweest met de boot, erg druk en erg toeristisch. De Blue Lagoon was uiteraard erg mooi om te zien maar alleen als je alle mensen en schepen wegdacht. Gelukkig konden we na een klein wandelingetje ons eigen baaitje vinden en wat zwemmen in het mooie heldere water. Uiteraard konden we Maltese muurhagedis (Podarcis filfolensis) hier niet missen.

Terug op Malta zelf vonden we tijdens de wandeling terug naar het hotel nog een kameleon (Chamaeleo chamaeleon) en een parelskink (Chalcides ocellatus).

17 augustus 2010
Een dagje naar Gozo geweest met de veerboot. Eenmaal aangekomen in de prachtige haven van Mgarr hebben we voedsel ingeslagen in de supermarkt en zijn we gaan lopen richting een plekje voor schijftongkikkers. Ik had wat Google Earth printjes mee en het was vrij eenvoudig gevonden, alleen alle kikkers die de poel bevolkten waren Levantijnse meerkikkers (Pelophylax bedriagae). Rond de poel renden vele Maltese muurhagedissen (Podarcis filfolensis) rond die erg mooi gekleurd waren. Na het maken van wat foto's vonden we puur bij toeval een schitterende baai, omgeven met prachtige witte rotsen en helder water waar wonder boven wonder ook nog eens helemaal niemand was. Uiteraard hebben we hier een flink dagdeel doorgebracht. Tijdens de wandeling terug naar de bewoonde wereld vonden we in een struikje langs de weg een kleine kameleon (Chamaeleo chamaeleon) met een gefixeerde blik in zijn ogen, we bleven stil staan en zagen het diertje een wesp vangen met zijn tong, geweldig gaaf om te zien!

Terug in de bewoonde wereld hebben we de bus gepakt richting de hoofdstad van Gozo; Rabat. In de namiddag kwamen we aan en hebben we door de oude Citadel gewandeld die volledig uitgestorven was, weer een plek voor ons zelf gevonden op deze met toeristen geinfecteerde archipel. Na een lekker avondmaal hier de bus gepakt en nog net op tijd voor de laatste veerboot terug naar Malta. Gozo is erg goed bevallen, groener, schoner, iets minder druk en sowieso makkelijker om de drukte te ontvluchten.

18 augustus 2010
Weer een dagje luieren aan het zwembad van het hotel, uiteraard kon ik weer niet stil zitten en ben vanuit Mellieha naar het Kalkara ravine gelopen in de hoop daar schijftongkikkers te vinden. Daar aangekomen zag ik al snel dat het een volledig droge boel was. Op een stuk weg van ong. 0,5 km kon ik nog wel 8(!) dor kameleons (Chamaeleo chamaeleon) vinden, een dor geelgroene toornslang (Hierophis viridiflavus) en twee dode egeltjes. Het enige levende wat ik hier observeerde waren parelskinken (Chalcides ocellatus) in muurtjes langs de weg.

's Avonds weer rond de rode toren gezocht naar katslang maar alleen beide gekko's gevonden, enkele muurgekko's (Tarentola mauritanica) maar vooral Turkse huisgekko's (Hemidactylus turcicus) en een kameleon (Chamaeleo chamaeleon) dor.

19 augustus 2010
Naar Valletta gegaan, een prachtige stad die een authentieke sfeer uitademt. Ook hier zijn de toeristencentra makkelijk te ontlopen en hebben Shana en ik voornamelijk de stadsparken bezocht die een koloniale sfeer uitademen en vanwaar je vaak fantastische uitzichten hebt. Naast Maltese muurhagedis en beide gekko's verder niks gevonden.
De voornaamste reden dat we hier waren is de aanwezigheid van een Noord-Afrikaanse introducé, de Algerijnse toornslang (Hemorrhois algirus). Een slang die in Europa alleen op Malta voorkomt en dan ook alleen in de urbane regio van Valletta. Tijdens een wandelingetje in de late namiddag op een top plek voor deze slang konden we naast gekko's en vele naakte mannen in de bosjes helaas niet dit illusieve reptiel vinden.

20 augustus 2010
Ik had van te voren al een hotel geregeld zodat ik vroeg in Valletta kon zijn, zo kon ik voor de grote hitte op zoek gaan naar deze slang.
Na een goede nachtrust was het tijd om te gaan en terwijl mijn wekker 5 uur 's morgens afging bleef Shana lekker liggen. Ik had afgesproken met lokale herpetoloog Leonard Zammit om samen op zoek te gaan naar de Algerijnse toornslang en terwijl het nog donker was begon onze zoektocht. Ook in het donker was het nog steeds warm en het werd al snel duidelijk dat het erg moeilijk ging zijn het dier te vinden, wel konden we een grote vervelling van de Algerijnse toornslang (Hemorrhois algirus) vinden naast enkele parelskinken (Chalcides ocellatus), muurgekko's (Tarentola mauritanica), Turkse huisgekko's (Hemidactylus turcicus) en wederom vele homofiele mannen. Een bizar stukje habitat!

Habitat van Algerijnse toornslang.

Erg jammer dat we de slang niet vonden maar dat was wel te verwachten met een nachtelijke temperatuur van 20-25 graden. De dieren gaan dan niet zonnen en laten zich dus ook niet makkelijk zien. Ik sprak met Leonard de volgende dag weer af en keerde terug naar het hotel in Valletta om te ontbijten met Shana, toen hebben we de dag nog doorgebracht in de stad en uiteindelijk terug naar ons hotel in Mellieha. 's Avonds ging ik alleen nog even op pad en langs de weg waar we praktisch iedere dag langs liepen besloot ik eens dat interessante zijpaadje te nemen, al snel hoorde ik stromend water en dacht ik yes! Dit moest dan de plek worden waar ik schijftongkikkers (Discoglossus pictus) ging vinden, en dat bleek helemaal waar. Adulten, subadulten, juvenielen en larven, allemaal waren ze present in zowel een langwerpige betonnen bak als in de grote modderige plas ernaast. Super, dat maakt weer wat goed!

21 augustus 2010
Leonard haalde ons voor ons hotel op voor onze "Tour de Malta". Hij heeft ons wat plekjes laten zien die voor herpetofielen interessant zijn maar ook wat meer touristische plekjes en het werd een gezellige dag waarin we een hoop hebben gezien. We hebben achtereenvolgens bezocht; Golden Bay, Chadwick Lakes, de middeleeuwse stad Mdina, de grot Ghar Il-Kbir, Buskett Gardens en Verdala Palace, Dingli Cliffs en de San Anton Gardens. De laatste is ongetwijfeld de mooiste tuin/park van Malta met een kleine miniatuurdierentuin, vele vijvers, allerlei tropische planten etc. Hier hebben we roodwangschildpadden (Trachemys scripta elegans) gevonden en enkele Maltese muurhagedissen (Podarcis filfolensis). Ook een infopanel met tekeningen uit de Arnold.

En toen weer door naar de Victoria Lines en Salinas waar we ook een leuk vogelpark bezocht hebben van een vriend van Leonard. Nog niet open voor publiek dus wij hadden een primeurtje. Daarna door naar Qawra point waar we enkele licht gekleurde en zelfs een bijna zwart gekleurde Maltese muurhagedis (Podarcis filfolensis) konden zien, foto's maken was onmogelijk van deze hyperactieve racemonsters. Hierna hebben we Leonard bedankt voor zijn gastvrijheid en leuke tour over het eiland en zijn we teruggegaan naar ons hotel.

22 augustus 2010
Onze laatste dag op Malta doorgebracht aan het strand. Op de terugweg van het strand naar ons hotel nog wel wat waarnemingen kunnen doen. Maltese muurhagedis (Podarcis filfolensis), parelskink (Chalcides ocellatus), twee dor kameleons (Chamaeleo chamaeleon) en nog even langs de schijftongkikkers (Discoglossus pictus) geweest.

23 augustus 2010
Een vroege vlucht terug naar huis! Eenmaal terug in Nederland leken de kameleons ver, ver weg.

Hoe dan ook, een erg leuke vakantie gehad op dit fantastische eiland. Erg druk, vervuild en vol met auto's maar aan de andere kant ook erg interessant om te zien hoe dieren zich handhaven in zo'n omgeving, en wie een beetje zoekt vind evengoed rustige plekken om te ontspannen.

Soorten
Levantijnse meerkikker (Pelophylax bedriagae)
Schijftongkikker (Discoglossus pictus)
Roodwangschildpad (Trachemys scripta)
Mediterrane kameleon (Chamaeleo chamaeleon)
Parelskink (Chalcides ocellatus)
Turkse huisgekko (Hemidactylus turcicus)
Muurgekko (Tarentola mauritanica)
Maltese muurhagedis (Podarcis filfolensis)
Geelgroene toornslang (Hierophis viridiflavus) only skins + dor
Algerijnse toornslang (Hemorrhois algirus) only a skin sadly enough

Met dank aan: Kristian Munkholm, Jeroen Speybroeck en Leonard Zammit.