2010

Veluwe 10 september 2010

Samen met Sander, Xander en Bob afgereisd naar de Veluwe. Die ochtend had ik nog een mailtje ontvangen van Martijn dat hij ook meeging en we besloten in situ af te spreken. Eenmaal op de eerste zoekplek aangekomen begon het speuren, vreemd genoeg liet de eerste waarneming nog even op zich wachten ondanks de vrij ideale weersomstandigheden. Toch was die eerste waarneming het wachten waard, een gladde slang (Coronella austriaca) en 1 min. later weer één! Ik loop nu al drie jaar regelmatig een rondje op deze plek maar nog nooit deze soort waargenomen. Wat navraag bij Ravon leverde inderdaad op dat de soort hier al 4 jaar niet meer was gezien. Martijn kwam toevalligerwijze toen ook net aangelopen en was uiteraard ook zeer verbaasd de dieren hier te zien. Hierna vonden we ook al snel andere soorten; Gewone pad (Bufo bufo), Rugstreeppad (Bufo calamita), Poelkikker (Pelophylax lessonae), Heikikker (Rana arvalis), Levendbarende hagedis (Zootoca vivipara) en Adder (Vipera berus).

Toen door naar een uniek plekje op de Veluwe, een plek waar muurhagedis (Podarcis muralis) voorkomt. Uiteraard zijn de dieren hier niet inheems maar uitgezet, dat neemt niet weg dat het geweldig is om te zien hoe de dieren zich handhaven op het treinstation wat nu hun habitat is.
Hierna een hapje eten bij de Burger King en namen we afscheid van Martijn, met Sander, Xander en Bob ging ik door naar de derde zoekplek. Helaas hield ons geluk hier op en begon het met regenen. Doorweekt liepen we over de heide waar we alleen nog zandhagedissen (Lacerta agilis) konden waarnemen, geen ringslang of hazelworm deze keer helaas. Desondanks een bijzonder geslaagde dag met erg toffe waarnemingen en een goed gezelschap!

Rugstreeppad (Bufo calamita)
Poelkikker (Pelophylax lessonae)
Heikikker (Rana arvalis)
Muurhagedis (Podarcis muralis)
Levendbarende hagedis (Zootoca vivipara)
Gladde slang (Coronella austriaca)
Adder (Vipera berus)

Amsterdamse waterleidingduinen 30 juni 2010

Samen met Thijs en twee collega's van Thijs, de Amsterdamse waterleidingduinen bezocht om weer eens een kijkje te nemen bij de boomkikkers (Hyla arborea) daar. Uiteraard weer min of meer verdwaald voor we bij de goede plek aankwamen, gelukkig waren de groene vriendjes al behoorlijk aan het roepen dus waren ze vrij eenvoudig te vinden. Echter de meeste roepactiviteit kwam deze keer vanaf een andere plek als voorgaande keren (uitbreiding/verplaatsing?).

Één minder fortuinlijk boomkikker mannetje had een lekke kwaakblaas, het geluid was dan ook verre van hard en klonk als een fietspompje. Ook de groene kikkers (Pelophylax spec.) en de rugstreeppadden (Bufo calamita) waren allen druk aan het roepen, weer een prachtige avond vol natuurbelevenis.

Bruine kikker (Rana temporaria)
Groene kikker (Pelophylax spec.)
Rugstreeppad (Bufo calamita)

Heemskerk 17 juni 2010

Elke avond kan ik weer de roepende rugstreeppadden (Bufo calamita) horen achter mijn huis. Ze waren wat schuw door de lage temperatuur en de harde wind maar met veel geduld en volhardendheid lukte het me wat leuke foto's te maken. Met mijn laarzen in de slootjes staan wachten tot de dieren weer begonnen te roepen... het koste wat tijd. Maar telkens als er een trein langs kwam werden de dieren geprikkeld om te gaan roepen en kon ik met mijn zaklamp op ze schijnen en foto's maken. Zonder trein hielden ze meteen op met roepen.

Veluwe 25 juni 2010

Mijn collega Roeland en ik zouden altijd nog eens samen de Veluwe optrekken om eens te gaan speuren naar interessante natuur. Deze vrijdag hadden we allebei vrij en kwam het er dan eindelijk van. Afgesproken op station Krommenie en vanaf daar met de auto richting Veluwe. Eenmaal daar aangekomen bleek het al warm, erg warm. De zandhagedissen (Lacerta agilis) lieten zich al snel zien maar waren razendsnel. Langs een oevertje van een ven zag ik plots een slang kruipen, een soort die je niet snel ziet met zulk warm weer, een gladde slang (Coronella austriaca)!

Zuid-Limburg 4 t/m 7 juni 2010

De HvA excursie naar Zuid-Limburg stond weer op het programma maar helaas kon ik niet mee doordat ik geen vrij kon krijgen van mijn werk, jammer maar helaas. Sander en ik besloten onze eigen reisplannen te maken en zijn ook afgereisd naar het glooiende heuvelland op de dag dat de HvA'ers terug zijn gereden naar Noord-Holland.

4 juni 2010
Onze eerste stop was een gebied in midden-Limburg waar o.a. boomkikkers voorkomen. De zon stond echter al hoog aan de hemel en het was bijzonder warm, na enige tijd zoeken konden we toch enkele boomkikkers (Hyla arborea) vinden, half verscholen zonnend in braamstruweel.

Daarna zijn we naar Valkenburg gegaan en hebben het Geulpark bezocht, in greppeltjes naast het pad konden we enkele kleine watersalamanders (Lissotriton vulgaris) vinden, en veel larven en subadulte groene kikkers (Pelophylax spec.)
Toen terug naar een warme avondmaaltijd en weer op pad in de omgeving van Valkenburg wat een fantastische avond zou worden. Eenmaal aangekomen op deze plek waren de vroedmeesterpadden al aan het roepen, zoefden de vleermuizen boven ons hoofd en lieten geelbuikvuurpadden (Bombina variegata) zich ook al snel zien.

Toen de zon eenmaal onder was liepen we terug door het bos en kwamen we een ree (Capreolus capreolus) en een das (Meles meles) tegen, beide aan het foerageren langs het pad terwijl twee bosuilen (Strix aluco) aan het schreeuwen waren in de bomen boven ons hoofd. Erg leuke waarnemingen en moe maar voldaan keerden we terug met de bus. Bij de bushalte konden we nog een das zien die ons nieuwsgierig aanstaarde voordat deze toch besloot te vluchten.

5 juni 2010
De volgende ochtend vroeg uit de veren, Maastricht stond op het programma. We bezochten een erg mooie locatie in de stad waar je kunt ontsnappen aan de stadse chaos. Muurhagedissen (Podarcis muralis) klauteren hier langs de muren.
Het werd erg warm en we besloten een biertje te doen op het terras en het natuurhistorisch museum te bezoeken. Daarna op naar een mooi hellingbos om in de schaduw van de bomen onze zoektocht te vervolgen. Na enige tijd zoeken vonden en een aantal bruine kikkers (Rana temporaria), een aantal alpenwatersalamanders (Mesotriton alpestris) en een vuursalamander (Salamandra salamandra).

Toen terug naar Valkenburg voordat het te laat werd, even snel een patatje met frikadel gegeten en weer op pad. Tijdens deze avondzoektocht deden we weer leuke ontdekkingen waaronder weer een das en een jonge vos (Vulpes vulpes) die ons nieuwsgierig aanstaarde.

6 juni 2010
De volgende dag hebben we fietsen gehuurd, mountainbikes. Dat doen we nooit meer, die fiets heeft me helemaal gebroken. Volgende keer huur ik weer een gewoon een hybridefiets. Ondanks die ongelovelijk nare fiets hebben we natuurlijk wel genoten van het landschap en leuke dieren kunnen waarnemen. Aangekomen bij de eerste plek pakten de wolken zich samen en begon het te regenen en te donderen, prachtig schouwspel maar iets minder voor de waarnemingen. Hoe dan ook zagen we veel bruine kikkers (Rana temporaria) en zonnende levendbarende hagedissen (Zootoca vivipara) vlak voor de onweersbui.

Na te hebben gescholen in het bos fietsen we door naar Gulpen waar ik al eens eerder vroedmeesterpadden (Alytes obstetricans) had horen roepen tijdens een regenbui, daar aangekomen konden we inderdaad eentje horen fluiten maar ik had stiekem gehoopt op een iets groter concert. Helaas, we fietsen zo zachtjes aan terug richting Valkenburg met nog één laatste stop onderweg. Een prachtig dal waar de natuur floreert.

Tijdens de laatste avondexcursie ook weer erg veel gezien (weer een das!)

De volgende dag viel het weer een beetje tegen, we besloten terug te gaan naar huis. Te gek weekend zo, veel natuur en veel interessante en mooie waarnemingen.

Geelbuikvuurpad (Bombina variegata)
Vroedmeesterpad (Alytes obstetricans)
Groene kikker (Pelophylax spec.)
Kamsalamander (Triturus cristatus)
Kleine watersalamander (Lissotriton vulgaris)
Alpenwatersalamander (Mesotriton alpestris)
Vuursalamander (Salamandra salamandra)
Muurhagedis (Podarcis muralis)
Hazelworm (Anguis fragilis)

Amsterdamse waterleidingduinen 25 april 2010

Samen met Shana een bezoekje gebracht aan de Amsterdamse Waterleidingduinen, genoten van het prachtige weer, de vele herten en uiteraard de uitgezette populatie boomkikkers (Hyla arborea). Na een aantal eerdere bezoekjes heb ik de dieren altijd wel horen roepen maar nog nooit goed kunnen zien, vandaag was anders en kon ik een vijftal boomkikkers ontdekken tussen de vegetatie plus nog een zesde roepend.

Ook kon ik nog een bruine kikker vinden, veel bastaardkikkers en een tweetal zandhagedissen.

Bruine kikker (Rana temporaria)
Bastaardkikker (Pelophylax klepton esculenta)

Veluwe 19 april 2010

Met bio-buddy's Thijmen en Martijn naar de Veluwe geweest, het weer was prachtig en hebben in totaal drie verschillende locaties bezocht. De eerste was al veelbelovend nadat Martijn al een prachtig adder (Vipera berus) mannetje vond voordat we ook maar een stap verzet hadden in het gebied. Er volgdden uiteraard nog meer adders en nog enkele levendbarende hagedissen (Zootoca vivipara), gewone padden (Bufo bufo) en heikikkers (Rana arvalis).

Hierna liepen we door naar een gebied wat een stukje noordelijker lag en waar ook nog enkele andere reptielsoorten gevonden kunnen worden, we hadden gehoopt op gladde slang hier maar helaas konden we die niet vinden. Wel weer enkele adders en een boel prachtige zandhagedis (Lacerta agilis) mannen. We waren ook getuige van een erg grappig schouwspel waarbij een mannetje zandhagedis het vrouwtje probeert te verleiden door in haar staart te bijten.

Hierna besloten we terug te lopen naar de bus om de laatste locatie te bezoeken. Na een erg omslachtige reis met het ov bereikte we eindelijk de plek waar we nog even zouden gaan zoeken. Ik bezocht als eerste een modderig poeltje waar ik vorige week enkele alpenwatersalamanders in had gezien, dat poeltje stond nu echter helemaal droog dus de kansen op voortplanting zijn verkeken. Na wat rondstruinen vond Martijn al snel enkele ringslangen (Natrix natrix) waaronder een prachtig groot dier met een schitterend gekleurde oranje ring en buik.

Na wat rondstruinen hoorde Martijn iets kruipen, na wat zoekwerk vonden we onder wat gras dit kleine individu van de gladde slang (Coronella austriaca).

Het was een gezellige en succesvolle dag, we hadden heerlijk weer en zeer leuke waarnemingen gedaan. Weer heerlijk om in deze gebieden te vertoeven.

Heikikker (Rana arvalis)
Ringslang (Natrix natrix)
Gladde slang (Coronella austriaca)
Adder (Vipera berus)

Amsterdam 24 maart 2010

Uit mijn werk even langs Amsterdam-Noord gegaan om te kijken of er al wat activiteit was te bespeuren, een ringslang mannetje liet zich zien en daarmee was voor mij de eerste ringslang (Natrix natrix) van 2010 gevonden!

Noord-Brabant 21 maart 2010

Een bezoekje aan Noord-Brabant op de zondagavond, het was weer heerlijk decadent en puur genieten. Samen met Gertjan, Sander en Dieuwertje waren we onderweg naar een mooi gebied in Brabant omdat we allemaal erg gefocussed waren op het zien van blauwe heikikkers. Hier een klein verslag van een erg mooie avond.
In het begin duurde het even voor we wat te zien kregen, een enkel mannetje heikikker (Rana arvalis) of een gewone pad (Bufo bufo) kwam voorbij. Toen deden Gertjan en ik tegelijkertijd een erg leuke ontdekking, vinpootsalamanders (Lissotriton helveticus) zwommen door het ondiepe ven.

Na een tijdje kwamen we echter al snel de heikikkers tegen, grote groepen mannetjes waren aan het roepen tussen enorme plakken dril. Enkele amplexussen waren ook te zien. Wat een prachtig schouwspel, heerlijk om met je laarzen in het water, onder de sterrenhemel het orkest van roepende mannetjes aan te horen, en wat een prachtige kleuren.

Heemskerk 20 maart 2010

De eerste padden (Bufo bufo) zijn weer te vinden in de poelen in het duingebied, de zandhagedissen laten nog even op zich wachten.

Veluwe 19 maart 2010

Als de winter weer op zijn eind loopt begint het kriebelen al weer, een gevoel dat elke reptielen/amfibieën liefhebber wel zal herkennen. Op mijn vrije vrijdag besloot ik naar de Veluwe te gaan alleen de weersvoorspelling was niet erg positief, de mensen met wie ik zou gaan belde al af 's morgens. Ik besloot alsnog te gaan, desnoods alleen en checkte nog heel even mijn mailbox voor ik de deur uit ging. Een mailtje van Martijn van der Linden, hij ging ook naar de Veluwe vandaag en vroeg of ik ook ging, perfect! Samen reisde we af naar een van onze vaste stekkies en de zoektocht kon weer beginnen.
Na het vinden van wat heikikkers (Rana arvalis), gewone padden (Bufo bufo) en kleine watersalamanders (Lissotriton vulgaris) had ik de eer en vond het eerste addertje (Vipera berus) van het jaar. Uiteindelijk vonden we er later die dag nog 3 plus een vervelling. Een mooie start van het seizoen!